Willem Beekhuizen

Willem Beekhuizen

BT0005

Willem Beekhuizen onderhoudt Delfshaven Lokaal, een kennisplatform voor lokale welzijnsaanbieders.

Willem Beekhuizen woont sinds 1976 in Delfshaven en is vanaf 1997 actief in de wijk als opbouwmedewerker.

Sociale structuren
Willem: “Door mijn werk als opbouwmedewerker zie ik veel initiatieven van bewoners geboren worden en krijg ik inzicht in de achtergrond van ieders ideeën. Dat is minstens zo belangrijk! Initiatieven die niet meer terug zijn te vinden in het hedendaagse straatbeeld, dragen wel bij aan de sociale structuren in de wijk.”

Rijdende Theetuin
Met zijn bedrijf Beekhuizen Bindt bracht Willem tot 2020 bedrijven en bewoners onderling dichter bij elkaar. Hij hield diverse spreekuren in de wijk o.a. in Huis van de Wijk Pier 80. Een van zijn ‘kindjes’, zoals Willem het zelf noemt, is de Rijdende Theetuin, een bus die alle benodigdheden voor een terras bevat. Op het terras op locatie ontmoeten bewoners elkaar op een prettige en informele manier. Op deze manier werd snel en direct in contact gelegd met de mensen waar het om gaat. Door ziekte was Willem helaas genoodzaakt te stoppen met Beekhuizen Bindt en de Rijdende Theetuin. Deze laatste heeft hij gelukkig kunnen overdragen in Delfshaven aan een sociale ondernemer ‘met dezelfde gedachtenkronkel’, Paula Jasperse.

Delfshavenlokaal.nl
'Het andere kindje’ van Willem kan hij gelukkig nog wel blijven uitvoeren: de website Delfshavenlokaal.nl. Willem zette deze website op in 2013. Hij onderhoudt de website gedurende drie dagen per week vanuit de buurthuiskamer in de Haringpakkerstraat. Delfshavenlokaal.nl is een kennisplatform voor lokale welzijnsaanbieders. Het doel is om het welzijnswerk in Delfshaven zoveel mogelijk lokaal te laten verrichten, deze lokale aanbieders aan elkaar te verbinden en aan de hoofdaanbieder in het welzijn zoals WMO Radar.

Beeldkrant
Iedereen is vrij om zijn organisatie te plaatsen. Willem: “Het werkt heel makkelijk. Je kan je via de website aanmelden als welzijnsaanbieder. Daarna kan iedere accounthouder zelf de agenda invullen of een bericht op het prikbord plaatsen. In de etalage vind je handige tips voor bijvoorbeeld het aanvragen van subsidies en is er een pagina ruimte verhuur. Ook kunnen aanbieders zelf op een makkelijke manier een beeldkrant maken van hun werk. De wens is om alle huizen van de wijk te voorzien van een scherm waarop de beeldkranten worden vertoond.”

Elkaar verder helpen
Achter de website gaat een complete database schuil. “Deze database maakt de sociale kaart mogelijk waarop alle aanbieders te zien zijn en waar je bijvoorbeeld op thema kunt zoeken. Het is geen database van namen en nummers, we kennen elkaar allemaal. Inmiddels zijn er 217 deelnemers. We komen niet meer fysiek bij elkaar maar weten elkaar te vinden. In de loop van de jaren zijn er diverse appgroepen ontstaan waarin we elkaar helpen. We attenderen elkaar bijvoorbeeld op subsidies, fondsen, wetgeving etc. Als mensen vastlopen in een bepaalde zaak, vragen ze in de appgroep naar de ervaring van de ander. Zo helpen we elkaar verder.” 

CollectieVerhalen
PlaatsRotterdam
WijkBospolder-Tussendijken
LocatieBuurthuiskamer Haringpakkerstraat 69, Rotterdam
ThemaZorgen voor elkaar
Website/Social Mediahttps://delfshavenlokaal.nl/
  • Geplaatst door

Annotaties

Er zijn nog geen annotaties op dit item

Plaats een annotatie

Velden met een zijn verplichte velden.